fredag 3 mars 2017

Tan Zhongyi ny världsmästare

Tan Zhongyi. Foto: David Llada

Anna Muzytjuk misslyckades med det som hennes lillasyster Maria klarade av för två år sedan: att bli världsmästare i damklassen. Tan Zhongyi vann särspelet med 1,5-0,5. I första särspelspartiet kämpade man tills bara kungarna var kvar på brädet. I det andra partiet hade Tan Zhongyi en fördelaktig ställning när Anna Muzytjuk komponerade en hjälpmatt:

Tan Zhongyi – Anna Muzytjuk 
Svart drar



Kungen måste backa till g8.
39...Kh6? 40.g4 f6 41.Dxf6 Ta5 42.h4



42...uppg.
Det är matt i tre.

Tan Zhongyi efterträder Hou Yifan som föredrog att spela med i Fides GP-turnering i Sharjah framför att försvara VM-titeln i Teheran.

VM-turneringens webbplats

* * * * *

Veterankrock till sommaren

Spelplats för veteranernas lag-EM i Novi Sad. Foto: europechess.org

Det skulle vara skoj att spela med i veteran-NM i Växjö och det skulle vara lika skoj att spela med i veteranernas lag-EM i Novi Sad, men här finns ett problem: dessa säkert lustfyllda evenemang arrangeras samtidigt i månadsskiftet juni–juli. Så vad gör man? Singlar slant? Det tål att tänka på. Det finns ännu inte någon officiell inbjudan till Växjö att jämföra med.

Att veterantävlingarna är populära i svenska schackkretsar vittnar deltagarantalet vid lag-VM på Kreta 24/4–2/5 om. Sverige har anmält ett lag i gruppen 50+ och fem lag i gruppen 65+. Det lutar åt att jag också åker till Hersonissos. Jag älskar Kreta och tror nog att min livmedikus dr Wademark åter kan erbjuda en vinnande kur. Jag bad honom för övrigt att ställa upp och medverka vid min operation på sjukhuset i Lund för ett par månader sedan, men han hade tydligen förhinder. I hans ställe fick två andra välkvalificerade kirurger ta hand om det hela. Efter ingreppet är det vissa problem med en stämbandsnerv, men det finns en god prognos att jag åter ska kunna ägna mig åt sång, om jag nu skulle få lust med det.