onsdag 28 februari 2018

Åter dags för PRO Chess League

Nils Grandelius spelar för Norway Gnomes i kväll. Foto: Lars O A Hedlund

I kväll vankas det åter snabbschack i PRO Chess League. Det är möjligt att vi får se Magnus Carlsen äta nudlar och lyssna på musik – och samtidigt spela schack. Även Nils Grandelius finns med i Norway Gnomes och han uppträder numera under artistnamnet Grandelicious. Han tog för övrigt 7,5 av 8 föregående omgång.

Senare får vi även se Stockholm Snowballs i aktion. Bland annat dessa matcher står på programmet:

Eastern Division, onsdagsrond 1 av kvällens 4. Klockan 17 (sannolikt omkring klockan 18)
Norway Gnomes – Delhi Dynamite
Francisco Silva – Vaibhav Suri
Torbjørn Ringdal Hansen – M R Lalith Babu
Nils Grandelius – Sahaj Grover
Magnus Carlsen – Hemant Sharma

Central Division, onsdagsrond 1 av kvällens 4. Klockan 20.15
Stockholm Snowballs – London Towers
Inna Agrest – Gawain Jones
André Diamant – Roman Yanchenko
Evgenij Agrest – Thomas Rendle
Georg Meier – Sue Mororoa

Stockholm Snowballs leder Central Division med matcherna mot London Towers och Cannes Blockbusters (7 mars) kvar. Norway Gnomes ligger på femte plats i Eastern Division (fyra lag går vidare till slutspelet) med matcher mot Delhi Dynamite och Estonia Horses (7 mars) kvar.

Det finns förutsättningar för god underhållning.

Resultatservice

* * * * *


Foto: LG 

Det blev en aslång hemresa i måndags. Det uppstod ett oväntat problem i Nice: det snöade och på flygplatsen verkade personalen fullkomligt överrumplad. Högtalarrösten förklarade att det saknades avisningsutrustning på flygplatsen. Vårt flyg till München skulle ha lyft 13.20 och beskedet var att man hoppades att det skulle sluta snöa klockan 15. Till direktionens försvar kan sägas att även jag var oförberedd. Under veckan i Cannes fick jag ingen användning för solbrillor och shorts. Vädermässigt var ingenting sig likt från i fjor. Den här gången borde jag i stället ha packat ner mössa och paraply. 

Nåväl, vi kom iväg så småningom och jag kunde trösta mig med att jag hade omplacerats från Economy Class till Business Class. De måste ha utgått från mitt rankningstal från omkring 1980. Det var en ny upplevelse att kunna breda ut sig behagfullt i en bekväm flygsits. När jag vid framkomsten till München åter träffade reskamraten Christer, som fick sitta trångt i de bakre regionerna bakom draperiet, så kunde han inte erbjuda mycket till tröst när jag beklagade mig över att mitt vin hade varit feltempererat.