måndag 19 februari 2018

Cannes Open – dag 1

Foto: cannes-echecs.fr

Okko Hotel förlorade en stjärna i morse vid sjutiden, förhoppningsvis tillfälligt. Jag väcktes av pipsignaler från en backande sopbil. Om det blir daglig väckning på detta sätt riskerar hotellet rena stjärnfallet.

Efter en misshandlad öppning satt jag åter med en dålig ställning och jag prövade självsuggestion à la Émile Coué: schack är skoj, schack är skoj, schack är skoj. Självbedrägeriet satt i system. Hatten av för gamla herr Coué. Men jag sitter trots allt hellre med en dålig ställning i festivalpalatset i Cannes än i en källarlokal i Malmö. Min motståndare var nog tröttare än jag och skänkte mig en halva.

Dessutom regnar det och Chez Aline har inte längre grodlår på menyn. Härifrån kan det bara bli bättre. Schack är skoj, schack är skoj, schack är skoj.

Dagens vinnare i svensklägret: Felix Nordström och Max Wahlund i grupp B.