måndag 16 april 2018

Veteranernas lag-EM – rond 2

Jurij Balasjov, en av min ungdoms schackhjältar. Foto: LG

Jurij Balasjov slog dåvarande världsmästaren Anatolij Karpov i sovjetiska lagmästerskapet i Rostov 1980, och det utfallet var nog inte sanktionerat av det sovjetiska schackförbundet. Balasjov hade varit Karpovs sekundant och förväntades väl inte kämpa ner nationens stolthet. Det gör Balasjov till en av min ungdoms schackhjältar. Här är partiet i fråga.

Som nämnts i tidigare blogginlägg är Balasjov det ryska lagets ankare i gruppen 65+ här i Walbrzych. När jag skulle ut på en förmiddagspromenad såg jag honom sitta och filosofera utanför Aqua Zdroj. Han var tillsammans med Viktor Kuprejtjik vid Schacknytt-Festivalen i Malmö vid årsskiftet 1987–1988, och sedan såg jag dem tillsammans i flera veterantävlingar. Ett träget par som skiljdes när Kuprejtjik dog för ett år sen. Nu ser jag Balasjov sitta ensam och promenera ensam. Det verkar inte finnas någon som kan ersätta kompisen Viktor.

Jag bad att få ta en bild och Jurij nickade stilla. Det var lite grann som att stöta på Bosse Larsson. Jag ville inte störa, det var inte läge att börja samtala, så jag nöjde mig med bilden ovan och tackade honom.

Nästa sorgesamma historia: mitt parti mot Jens Kølbæk. I den här ställningen hade jag mer eller mindre räknat in vinsten.

Lars Grahn, Sverige II – Jens Kølbæk, SK 2012 Danmark 
Vit drar

27.Sd3
Det var ett svårt val i den obarmhärtiga tidsnöden: ska springaren framåt eller ska den bakåt och delta i försvaret? Det visar sig att det finns tillräckliga försvarsresurser utan springaren: 27.Sc6! (min ursprungliga plan) 27...Dh4 28.Lf1 och svarts angrepp är neutraliserat.
27...h4 28.Kh2! Df6!?
I en förlorad ställning gör svart det enda raka: satsar allt framåt.


29.Se1
Min tanke var att gardera g2 och sedan spela Lf2 för att inte tillåta en damschack på g3. Iskalle Fritz tycker att man ska acceptera pjäsoffret: 29.Dxa8 Dg6 30.Se1 Dg3+ 31.Kg1 h3 32.Lf1 och svarts angrepp är neutraliserat. Så kall var inte jag.
29...Dg6 30.Lf2
Det var fortfarande bra att slå på a8 och länka in i föregående kommentar.
30...Dg5 31.Tc2 Df4+ 32.Kh1 h3 33.g3



Nu är svarts enda svindelchans att slå på g3, och det draget kom inte som en överraskning. När jag tittade upp såg jag att Balasjov stod bland åskådarna.
33...Txg3!? 34.Lxg3 Dxg3 35.Da5 h5



Min enda tanke i denna vinstställning var att göra fyra drag som inte förstörde min ställning fram till tidskontrollen vid fyrtionde draget.
36.Ld1 Kf7



37.Dd2?!
Jag ville tvinga damen att hjälpa till i försvaret. Det visar sig att den kunde koncentrera sig på offensiva uppgifter och låta springaren sköta försvaret med 37.Sd3!. Då är svarts ställning ganska tröstlös.
37...Lh6!?
Ett för mig otrevligt drag i höggradig tidsnöd.
38.Df2
Efter 38.Dxh6 Dxe1+ 39.Kh2 Dxd1 40.Dxh5+ är det svårt för vit att pressa fram något mer än remischackar.
38...h4!



Kølbæk tog verkligen vara på sina chanser. Att ge honom förbundna fribönder på tredje raden var inte aktuellt. Irriterande med hans dam på g3.
39.Sd3 Ke7 40.Ta2
Sista draget i dragserien och tanken var att gå på med a-bonden, men den planen fullföljdes tyvärr inte.
40...Sc7 41.b4 Se8



42.Te2?
Vid det här laget hade jag tappat tråden. Frammarsch med a-bonden är fortfarande bästa chansen. Min plan var i stället Te2-e1-g1 för att köra bort svarts dam från g3.
42...Sf6 43.Te1 Sh5


Den springare som hade en bedrövlig tillvaro på a8 har plötsligt fått en huvudroll. Jag hade kommit in i en ny tidsnöd och när jag upptäckte att mitt planerade 44.Tg1 Dxf2 45.Sxf2 Le3 46.Tf1? faller på 46...Sg3+ tog desperationen över. Fritz ger 44.Te2 med lika spel.
44.f4?? Sxf4
Först nu upptäckte jag att 45.Sxf4 faller på damförlust. Resten var resignation. Hela partiet.

När jag efter kvällsmåltiden tänkte trösta mig med trendsättaren Peter Carlstens special, kaffekonjak, visade det sig att konjaken var slut i baren. Det var inte mycket som lyckades denna dag. Nä, om man skulle ta och gråta sig till sömns. Dr Wademark hade en alternativ medicin; hoppas att den hjälper.

Resultatservice
Partier genomspelbara

* * * * *

SHARJAH. Nils Grandelius spelade remi med Vladislav Kovaljev och finns med i den stora gruppen en poäng efter tätduon.
Resultatservice
Partier genomspelbara